MEMORIES

POSTED DECEMBER 6, 2012
 
 
Hejsan! Först och främst tack till alla släktingar och vänner. Jag är så glad att jag har er! Ett stort tack till alla er som skickade vackra sms till mig under denna svåra tid :) Begravningen var hur fin som helst, och vi fick tillfälle att träffa alla släktingar vi inte sett på jättelänge. Mamma kom ner från Sverige och det var så underbart att ha henne i Slovenien. Pappa kunde tyvärr inte komma eftersom vi inte hittade en kennel till Viggo (för kort varsel!). Min morbror och hans familj från Singapore/England kom givetvis också till Portoroz - och vi spenderade några minnesvärda dagar tillsammans: filmkvällar, första advent firande (på vårt svenska vis som alla släktingar på mammas sida verkade uppskatta väldigt mycket - de blev lite trångt i vårt kök - men så mysigt!), hela "gänget" åt lunch ute en dag (tror att vi tömde restaurangens lager av friterad bläckfisk), och så själva begravningen som var så jättefin.
Strålande solsken hade vi också, trots att det var kallt tropiskt sett ;)  Dagen innan och dagen efter störtregnade det från morgon till kväll. Så tack för vädret, morfar <3 Jag väntar fortfarande på en bunt bilder från alla håll och kanter på begravningen och på allt vi hittade på före och efter. Ska hitta några pärlor och göra ett collage som minne.  Under en vecka nu, en gång om dagen gick en av bilarna hemma hos oss i Portoroz från huset till flygplatsen i Venedig.Alla lämnade Porotoroz och Slovenien en dag i taget :) Men förutom mamma och hennes bror med familjer som bor i utlandet så bor resten av släkten på mammas sida vid kusten i Slovenien eller i huvudstaden Ljubljana. 
 
Julpyntat här i Ljubljana har vi därför inte hunnit med. Igår när vi anlände till Ljubljana med tåg från Koper, så fanns bara kraft till en shoppingrunda inne i centrum, lite julmarknad och glögg och som avslut försöka få en glimt av Miklavz (St. Nicholas) på stora torget i centrum. Himla fint de gör det för barn under helgdagarna. Sedan var det någon julkoncert ute också i gamla stan.  Men idag blev det lite ändring här hemma. Så fort jag kom hem på förmiddagen blev det julpyssel, julmusik (Il Divo) och julchoklad. Sedan en sväng till läkaren också för mitt öga - fick droppar som verkar hjälpa än så länge...
 
Och medan jag bytte buss i centrum passade jag på att springa in i mataffären och gav mig på ett litet experiment. Låt mig säga - gott blev det! Till och med mina två syskon kunde inget annat än att hålla med. Mörkt bröd med soltorkade tomater - kokoskräm (som nutella) - gauda-ost = perfect combo! Nu ska jag och min syster laga lite mat (pasta med krämig mögelost-sås, purjolök, champinjoner och soltorkade tomater). Jag har nog aldrig ätit så mycket mögelost i mitt liv som under den här hösten! Sedan ska i alla fall jag ut en sväng till gamla stan och beundra allt julpynt. Julfilm sedan på kvällen :)  Ha en fortsatt trevlig dag :)
 
Btw, jag har börjat uppdatera igen (och ska föröska göra det lite oftare) på instagram. vicosega heter jag där för den som vill följa mig ;)  Vad heter ni? 
 
photos by me
taken with Nikon D3000


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0