aprikosmarmelad, babyspenat, mozzarella, valnötsost


Någon gång år 1368...nädå i april var det, såg jag ett litet tips i en tidning - och nu änltigen kavlade jag upp ärmarna, gjorde om receptet lite och ställde mig i köket denna varma och soliga söndagskväll med alla fönster öppna och tillagade, vad som mycket väl kan vara den godaste maträtten jag har ätit hitills.
Tog en snabbis innan till närmaste mataffär för att införskaffa allt jag behövde - och på ostavdelning fanns ingen gorgonzola (tydligen är den väldigt populär i det kvarteret!) så jag frågade damen bakom disken vilken ost hon kunde rekommendera istället. Hon undrade om jag tyckte om valnötter. OM jag gör - jag skulle kunna livnära mig på endast valnötter - fast det säger man ju inte i en "vältrafikerad" mataffär! Och så frågade hon om jag ville smaka på valnötsosten. Klart jag sa ja - och la mig nästan ner på golvet och började gråta / sjunga hallelujah för full hals!
Så otroligt, förbaskat, jäkligt gott. Världens godaste ost med bitar av valnötter i. Ni vet vilken ost jag pratar om va?? ;)
På hemvägen var jag nära på att plocka upp den ur matkassen och börja mumsa på den á la en muffins/bagel/whatever. Själv-disci-plin heter det!

Och efter lite historia bakom en av ingredienserna får ni då här resten till en smakupplevelse utöver det vanliga:

1) Gör pizzadeg eller runda formar av toastbröd. 2) Klicka på lite aprikos- eller fikonmarmelad och fördela fint på brödet/degen. 3) Lägg på lite babyspenat i mitten. 4) Skiva mozzarella och lägg ovanpå spenaten. 5) Grädda i ugn eller mikrovågsugn i ca 3-5 minuter (om du nu gör pizza; färdiggrädda degen innan du lägger på ingredienserna). 6) Toppa med bitar av gorgonzola ELLER ost med valnötter! Klart!
Och ni får en måltid som ni ser under på bilderna :)
Salta, peppra eller ringla INTE olivolja över (som jag var nära på att göra där i slutet!) - eftersom det är väldigt söt marmelad med i spelet.

Jag är alltid på jakt efter nya saker, vare sig det är saker att se/göra/uppleva, nya caféer eller restauranger, kläder, böcker, filmer eller matlagning. Det gäller att testa sig fram, våga ta risker, experimentera och överstiga gränser - för att verkligen hitta det bästa som världen har att erbjuda! :) Just saying!
Och vem kunde ana att aprikosmarmelad, spenat, och olika sorters ostar passar så perfekt tillsammans??
Well, now I know :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0