the mountain


Om ni frågar mig, så är det här det bästa platsen i Slovenien. Jag älskar de slovenska Alperna, alla forsar, skogar, sjöar, vattenfall, svåra berg, den friska luften... och på tal om berg. Mina syskon och jag började bestiga berg redan i tidig ålder, så tidig faktiskt att de första gångerna satt vi i en speciell ryggsäck för barn på pappas eller farfars rygg. Mina föräldrar och farföräldrar har alla varit uppe på Slovenien högsta top Triglav (2.864 meter över havet) vid flera tillfällen. Själv har jag inte tagit mig upp dit - och har faktiskt inte haft några planer på att någonsin bestiga detta berg - fram tills nu vill säga.
Nu, nämligen har jag den här känslan inom mig att jag måste göra det, i alla fall en gång i livet! Fast först måste jag bara hitta det rätta sällskapet och träna i några månader först ;)
Rätt som det är så kommer detta mål att infinna sig på min 101 things to do-lista - om jag nu känner mig själv rätt, vilket jag gör ;) Sedan förra året gör jag en lista och försöker pricka av så många mål jag bara kan under ett år - kan vara allt från resor och utflykter till studie- och jobbrelaterade saker samt välbefinnande och materiella ägodelar!

Hur som helst! I Bohinj har vi ett par underbara familjevänner (en av dem är pappas gudfar) som vi umgås med, och spenderar alltid vår tid där med att ro ute på sjön, bada i samma sjö som aldrig lyckas bli tillräckligt varm, ha picknick/grilla, bestiga berg, titta på vattenfall och diverse andra liknande aktiviteter, övernatta i stugan uppe i bergen någon natt eller två, äta världens godaste pizza alldeles intill sjön - och så tar vi med oss familjens hund och går runt hela Bohinj sjön :)
Turister älskar att komma hit - och man hör faktiskt mer tyska, franska och engelska än slovenska ;)
Och ni vet de där skräckfilmerna där ett antal ungdomar tältar och festar ute i skogen över helgen innan det börjar hända saker - det är här i Bohinj det händer... fast utan "skräckfilmseffekterna" givetvis ;)
Ja, utan tvekan en av mina favoritplatser :)



Kommentarer
Postat av: Hanna

Det finns många fina platser som du har upplevt som jag också gärna vill besöka! :)

2012-06-24 @ 23:59:54
URL: http://hannaedman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0