took so many wrongs to find a right


Lyckan när man lite halvsömnigt tror att man fortfarande slumrar lite lätt i en stor säng vid havet, och så öppnar man ögonen och inser att man befinner sig mitt i centrum av en pulserande storstad - kontrasten är ganska stor kan jag tala om. Igår när jag kom till lägenheten i Ljubljana, lite smått (rejält!) illamående efter resan - vet inte varför! - satte jag igång att röja bland alla saker som jag samlat på mig de senaste åren jag bott här. HUR kan en människa ha så mycket saker egentligen?? Kastade mer än hälften av alla grejer, så nu är det minimalism som gäller - och förhoppningsvis kommer att gälla långt in i framtiden också.

Så idag, lördag tog jag tillfället i akt och åkte till det "läskigt" stora shoppingcentret mitt i stan - sällskapet var min syster, på jakt efter hyllor, skrivbordsmaterial och diverse härliga vår/sommar-kreationer att fylla ut min garderob med.
Stannade till i mataffären också och cirkulerade runt på grönsaksavdelningen en bra stund. Slängde ner allt som jag älskar i varukorgen - och har nu - åter hemma, precis slavat färdigt i köket och gjort en gudomlig sallad, som ska avnjutas framför en bra film.
De resterande kvällstimmarna ska jag spendera med näsan i studieboken. Ha det gött :)



Att göra den här salladen är superenkelt och tar inte alls långt tid. Börja med att steka pilgrimsmusslor eller crabfish i olivolja. Låt kallna och stek därefter färska champinjoner. Rör ner musslorna och champinjonerna tillsammans med minimajs, coctailtomater, skivad rödlök och ruccola i en stor skål. Ringla över lite olivolja, peppra och blanda väl. Extra gott blir det med en lätt dressing bestående av naturell yoghurt och basilika (helst färsk!) Gott? Ja, det är förordet det!
Perfekt sallad för en grillmiddag - då kan man ju grilla musslorna lite lätt först.
Mamma, när du och pappa börjar grilla ute... ;) Och NU... blev jag sugen på en rejäl svensk grillsommar...!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0