FOLLOW ME

posted on MARCH 23RD, 2013
 
 Vaniljglass med kaksmulor
 
Kommer knappt ihåg vad jag har gjort under veckans om gått - minns lite svagt att jag åt middag med min syster och Simon, med mina släktingar som bor i Singapore, att jag såg Tina Maze, att vi hade så roligt på svenskan i tisdags, att en övning mitt i veckan blev inställd, att jag såg på Lejonkungen när jag satt barnvakt, att det snöade som bara den i måndags och att jag i ren desperation köpte Nutella-kräm, att jag suttit väldigt mycket i bokhandeln med min dator (eftersom internet inte funkar i lägenheten - igen! Och att jag satt på ett tåg igår och beundrade Alperna och solen. 
Egentligen gick planerna ut på att jag skulle åka ner till kusten igår eftermiddag och åka på en utflykt (till Bovec - där bland annat Narnia filmades) med min kusin idag - men efter veckan som gått och inför veckan som kommer kände jag att jag måste vila! Plus att jag har en hel del läxor, veckans hemuppgift, lite översättningar och planering inför svenska-lektionerna i veckan - så det är lite tajt med tid för tillfället. Och värre lär det bli, när jag börjar jobba i Celje (bara en dag i veckan dock) om två veckor och plugg inför tentorna sätter igång!
Men den uteblivna utflykten tar min kusin och jag igen i juni, efter tentorna - och då på okänd mark ;)
 
Tisdag och torsdag var så intensiva.. och så härliga! I torsdags börjades det med övning på universitetet, drack därefter kaffe med Marusa på, enligt mig, stans bästa café (Le Petit Café), hem för att hämta datorn, tillbaka till universitetet för några timmar av svenska (fick bland annat läsa upp några dikter som studenterna hade skrivit på svenska om landet Slovenien - tydligen är Slovenien Tina Maze och långsamma tåg - och så hade jag även en presentation om svensk mat). Direkt efter lektionerna satt jag barnvakt till 23.00. När klockan slog midnatt kunde jag ärligt talat inte komma på vad exakt jag gjort på morgonen -  det tog ett bra tag att minnas! Snurrigt värre :)
Bör kanske nämna att jag och mitt barnvakts-barn lagade kvällsmat tillsammans (eller avslutade det som mamman påbörjat innan hon gick iväg) och att jag i torsdagskväll kanske åt det godaste maten hittills.
Köttfärslimpa på en bädd av stekta äppelskivor, björnbär och dadlar! Och lingonsylt till detta. Jag som annars inte är så pigg på kött tyckte det här var fantastiskt utsökt! Och om jag tyckte det var gott, då är det gott!
En klar favorit som kommer att tilllagas i framtiden :)
 
Btw, tydligen så var översättningen som jag gjorde förra helgen väldigt bra. Komplicerat som det brukar vara när det kommer till konsthistoriska texter så förstår personen som jag översatte åt allt :)
Och på tal om ingenting. I torsdags och igår, fredag hade vi strålande solsken från morgon till kväll och riktigt varma grader - fick ta av mig jackan när jag följde med min syster till tågstationen!
Men! Inte får vi njuta av den här värmen alltför länge. Med start imorgon, söndag kommer vi få njuta av minusgrader och snö - ända fram till tisdag kväll! Rena mardrömmen, nästan april och det blommar inte någonstans! Det här är inte normalt...
 
photo by me
taken witn Nikon D3000


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0