the city


Några härliga dagar hann jag med i Ljubljana mellan mini-semestern vid havet och avresan genom Alperna och sedan hem till Sverige. Försökte träffa så många kompisar som jag bara hann med.
Speciellt tack till Petra som inte tyckte det var pinsamt och inte lämnade mig ensam när jag hungrig som en varg, direkt från tåget kom till asiatiska Da Bu Da (kommer ett inlägg om den restaurangen inom kort) beställde in nästan alla förrätter de har, och klagade på att jag inte ville lämna Ljubljana i flera timmar!
Och tack till Rok som följde med och visade Alex, Jonatan och mig slottet i Ljubljana (även om jag varit där tusentals gånger) och var en underbart perfekt guide :) Till slut såg det ut som om inte bara Jonatan var turist, utan även min syster och jag som bott i staden under flera långa år - och innan dess besökt Ljubljana ett par gånger varje år sedan vi föddes! Haha, det var verkligen en trevlig kväll :)
Och så Julija, Polona, Gregor och alla ni andra sköna människor i Slovenien som jag känner och umgås med och som ändå inte förstår när jag skriver på svenska ;) You guys rule!
Men för att jag inte ska börja lipa igen när jag tänker tillbaka på alla de underbara, roliga, härliga, stundtals även stressande och jobbiga stunder under våren, så sätter jag punkt här och nu - och låter bilderna från de senaste dagarna tala istället!


Bästa och mysigaste frukoststället i city är utan tvekan Le Petit Café på "Trg Francoske Revolucije", en bit bort från vårt universitet. På hösten skulle jag kunna sitta här hela dagen, äta frukost, läsa/plugga, dricka cappuccino efter cappuccino, betrakta folk (fast inte på det där ceepy-ga sättet!)...och kyparna äger på det här stället, så oerhört trevliga! ;) Prova gärna ciabattabröd med tre sorters paprika, söt senap, sallad och kalkon (bilden).

Lite sommarkänsla i shoppingpåsen. Nu hoppas vi bara att det svenska vädret tillåter att man får ta på sig detta också!

Stadsfloden vid namn Ljubljanica.

Mitt absoluta favoritsmycke just nu, som jag fyndade inne på Stradivarius.

Thaimat på Thai Inn. Brukar alltid äta det här på det stället; ris med en god sås åt det mer suraktiga hållet, lök, paprika och kycklingkött.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0