this mad situation


Fy fasiken vad jag längtar tillbaka till New York City! I och för sig så kan jag känna att Ljubljana är en liten (verkligen liten alltså!) NYC i minatyr, superminatyr.
Vi har vår Central Park, vi har vår stadsflod, okej vi kanske inte har någon bro som kan mäta sig med Brooklyn- eller New York Bridge - men vi har att flertal väldigt vackra och gamla broar mitt i stan. Vi har skyskrapor, dock inte sådana man knäcker nacken av av att titta upp mot toppen - eller jo, för fasiken det har vi ju! Den nya skyskrapan i utkanten av centrum med det väldigt passande namnet "Kristallpalatset" :)
Självklart finns det inte såpass många människor i Ljubljana, så att man ser en person på gatan för första och sista gången i sitt liv. Här så kanske man ser en och samma person... 2-3 gånger om året, om man har ett bra "ansiktsminne" som både jag och min syster har vill säga ;)
För övrigt så har vi väldigt mysiga, lyxiga och alla sorters olika restauranger här i Ljubljana - precis som i New York! Och massor av fancy barer - exakt som i New York! Dock skiljer sig antalet av dessa lite mellan städerna, men ändå liksom!
Och när jag var i New York slogs jag av att det var så rent överallt! De sades att den nyvalde borgmästaren hade slagit näven i bordet och bestämt att från och med nu (troligtvis eftersom han hade fått nys om att jag var på väg ;) skulle varenda gata i NYC vara ren!
Och det om något kan väl Ljubljana tävla med NYC om. Här är det verkligen rent! Inte en enda pappersbit, cigarett eller tuggummi på gatorna så långt ögat kan nå!  Respekt!

Jag kan väl säga såhär. Ännu fler skyskrapor, fler hippa barer och restauranger, kanske en tunnelbana, ännu mer "liv" mitt i centrum (speciellt under natten) - och jag kommer att kunna gå runt i Ljubljana och låtsas att jag är i New York i någon sekund eller två.
Jag älskar Ljubljana under alla årstider, men jag fullkomligt AVGUDAR staden under hösten :)

Och på tal om något helt annat. Sov ett x-antal fler timmar än vad jag hade räknat med i natt, men det är bara bra för nu har jag fått sova ut ordentligt
Lite frukost på det med senaste numret av brittiska ELLE bredvid, och jag är nu beredd att ta tag i lite ärenden i centrum. Ska haffa en taxi á la New York stil också :)  




Bästa verionen av frukost på länge. Frukost är ju min favoritmåltid under dagen, och dagens bestod av cottage cheese, vattenmelon, kiwi, jordgubbar och aprikos. Till det drack jag ett glas apelsinjuice, en stor kopp cappuccino och mumsade på förutom frukten en chokladfylld crossiant :) Den såg lite missbildad ut, så bilden på den fick jag skippa. Men god var den! Nästan så att man vill trycka i sig två... ;) 
Detta, sängen, en tidning och bra musik (lyssnar mycket på The Script just nu) = sovmorgon deluxe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0