PERFECTION

POSTED NOVEMBER 14, 2012
 
 
En timme innan jag skyndade iväg till universitetet tillagade min syster och jag soppan ni ser på bilden. HIttade receptet i en norsk blogg - och lade till lite andra egna ingredienser också. Hoppas att jag nu såhär några timmar senare fortfarande kommer ihåg vad jag och min syster slängde i kastrullen ;) Let´s give it a try!
Som vanligt skriver jag inte ut några mått eftersom man får gå efter sin egen smak - och hur pass mycket man vill göra - när det kommer till såser och soppar är det lätt att göra precis som man vill med ingredienserna - bakverk och desserter är en annan femma!
 
Fräs gul lök i lite olivolja eller matlagningsmargrin.
Lägg därefter i:
Räkor
Rivna morötter
Rivet syrligt äpple
Och häll sedan i:
Matgrädde
Kokosmjölk
Hönsbuljong (går bra med tärning)
Vatten (eventuellt)
Gul curry-pasta (lägg i lite i taget i soppan, rör om ordentligt och smaka först av innan du lägger i mer, pastan är ganska stark!)
När det kokat upp ordentligt, lägg i:
Röd chili eller paprika
Limesaft
Malen chili
Salt och peppar
Och låt det småputtra i några minuter.
 
Soppan blir ganska het, beronde på hur mycket curry och chili man lägger i. Äpplet passar jättebra tillsammans med de andra ingredienserna och saften från limen drar soppan åt det lite mer syrliga hållet som verkligen går ihop med curryn.
Min syster var helt hänförd - och påpekade flera gånger att det här var det bästa hon någonsin ätit ;) Jag skulle kanske kunna påstå smma sak ;)
 
photo by me
taken with Nikon D3000


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0