WE ARE ALL BORN TO WIN

posted on OCTOBER 15TH, 2012
 
 
Varning för ett långt inlägg av det lite mer personliga slaget. Ni är mer än välkomna att skippa det, var bara tvungen att skriva av mig lite. I veckan kommer det betydligt roligare inlägg - med tankte på att det är så mycket roligt på gång just nu ;) 
 
Nu ska jag göra någonting jag har lovat mig själv att aldrig göra här på sidan (= klaga ordentligt!), men jag bara måste! Måste bli av med all min negativa energi innan jag smäller av!
Det rör sig om den här veckans hemuppgift - det är ganska komplicerat så jag ska inte gå in för mycket kring detta, men låt oss säga att det har tagit mig en massa dyrbara timmar av forskning och att försöka lista ut alla moment för att slutligen komma till den sista momentet (ja, det är foskningsarbete - skriftligt nu i höst, och muntligt i vår som vi pratar om!) och i och med detta komma fram till s-j-ä-l-v-a  f-r-å-g-o-r-n-a som man senare ska lägga ännu mer tid på.
Jag valde att göra min i en svensk-engelsk version (eftersom man kan välja språk själv just när det kommer till den här hemuppgiften). Hur som haver var mitt allra sista moment att hitta den svenska versionen av Lord Alfred Tennysons "The Lady of Shalott". Lätt kanske ni kan tycka. Ja, det är väl inte så speciellt svårt - om man nu råkar befinna sig i Sverige! Så jag gjorde det enda rätta och kontaktade några personer som har god kunskap i diverse litteratur-ämnen och know their way around a library. 
Sedan får jag bara dåliga nyheter. På stadsbiblioteket i Stockholm (!) finns den svenska översättningen i magasinet som är låst och får inte låsas upp pga av fara (har de allvarligt talat en tiger där inne?)
Nummer två, i min hemtrakt är biblioteket stängt i några veckor pga av något som jag inte ens kommer ihåg (fast then again... när är det biblioteket INTE stängt?).
Nummer tre, ett bibliotek i norra Sverige har en enda kopia men den är utlånad (vem behöver den bättre än JAG?). 
Sånt händer bara inte! 
Och det här är väl knappast någoting som man kan förklara för sin professor - då kan jag lika väl dra till med "my dog ate my homework" eller "I was just about to submit my homework, but then my computer crashed" (vilket den i och för sig gjorde, but that´s not the point!). 
 
Nu har jag suttit i några timmar och smågråtit lite, desperat letandes efter "Jungfrun av Shalott" på internet - och snubblade över en hyfsad (okej, den är ordentligt halvtaskig) översättning av jag-vet-inte-vem-men-det-verkar-vara-en-skum-figur!
På internet kan man hitta precis allt. Säger folk. Ja, allt förutom det man verkligen behöver!
Att inga litteratursidor, poesisidor, bloggar, forum och allt annat skit som finns där ute (ja, ni ser att jag är på bra humör idag) har en enda version av dikten "Jungfrun av Shalott" är bedrövligt, skrattretande, löjligt...
Och att varenda bibliotek i hela Sverige har exakt en kopia av Lord Alfred Tennysons dikter är bara helt enkelt fascinerade!
 
Men jag skulle ändå i samma veva (för att i alla fall vara lite positiv) tacka Danni för att hon hjälpte mig med större delen av hemuppgiften genom att springa runt i biblioteket, hitta böckerna jag behövde, scannade dem och skicka dem til mig. TACK! Jag är dig evigt tacksam, Danni ;) Jag kommer aldrig glömma detta, att du offrade din dyrbara tid för min skull och en töntig hemuppgift! STORT TACK!
Och tack pappa för att du försökte hitta det jag behövde:) Tack även Petra för att du tog dig tid att leta igenom biblioteket för min skull :) 
 
I normala fall brukar jag vilja göra allt själv när det kommer till hemuppgifter, projekt osv, eftersom jag vill ha den här känslan av att jag klarar det själv - men detta är som sagt fortskningsarbete, och alla medel är tillåtna. Att bevisa att man är fyndig, inovativ och att ta sig igenom olika moment för att komma fram till svaret är precis lika viktigt som svaret i sig. Man ska använda sig av allt som man tror kommer en till använding - och i mitt fall har jag alltid trott stenhårt på kontakter!
 
Om någon timme eller två kommer jag att skicka in min hemuppgift till min professor - och jag tror inte för en sekund att jag kommer att få ett högt betyg (det som jag strävar och verkligen kämpar för, varför skulle jag annars lägga ner flertal timmar på en enda fråga?) Dessvärre tror jag inte att jag ens kommer att få postivit (betygskala: 6-10). Nu kanske jag överdriver, för jag lyckades ju faktiskt få till hemuppgiften, klar och redo - men jag är beredd på det värsta. 
 
Nu tänker jag inte slösa mer tid och energi på detta trams, om en stund kommer jag att vara mig själv igen. Jag har lovat mig själv att allting ska vara "lätt", att allt jag gör, även om det krävs hårt arbete ska vara "lätt". Att när jag tittar tillbaka på det jag har gjort ska tycka: "det här var ju inte så svårt, ge mig något tuffare att handskas med!". Ibland är det svårt. Jättesvårt! Den mentala biten brukar krascha lite då och då!
Dessutom tror jag att livet är till för att reta och testa oss.
Det finns säkert en anledning till varför igen av oss är perfekt!
 
Ja, livet kan vara underbart ibland, lika mycket som det kan vara  raka motsatsen. Jag förstår också att man måste ha dåliga dagar för att verkligen uppskatta de bra. Inget fel med det. Och jag har kommit till den punkten att när det händer något dåligt så slänger jag mig inte på sängen och tänker "neeeej, varför just jag???", utan jag sträcker på mig, skrattar lite och tänker "Javisst....varför inte...detta är bara så typiskt!". Det är lättare, och de dåliga dagarna blir inte alls lika dåliga, de blir bara skrattretande, ett slags test.
 
Varenda en av oss har sin egen tidslinje, egna drömmar, sina toppar och dalar - det är bara att tacka och ta emot. Varenda dag.
Uppskatta de bra dagarna på rätt sätt. Och lära sig av de dåliga. 
 
Det var det. Nu ska jag få i mig lite mat och sedan ut och röra på mig i det fina vädret - innan jag tuppar av här efter all den här mentala ansträngningen! Ska frossa i japansk nötmix för att få igång hjärnan. Har lite spanska uppgifter som måste lösas :) Om jag inte hittar det jag behöver på internet för de här uppgifterna... då lovar jag att jag slänger ut den nya datorn genom fönstret!
 
Och en liten parantes som avslutning. Jag är i vanliga fall en väldigt glad och optimistisk person, som faktiskt inte har så värst många dåliga dagar ;) Just thought you guys should know that :)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0